Followers

Wednesday, October 28, 2009

DON'T yang Ke Empat - DO NOT Be A Racist In MLM


Masih ingat lagi kah 3 perkara "Do Not" dalam posting yang lepas? Kalau dah lupa tak mengapa, saya akan senaraikan kembali seperti berikut ;

1. DO NOT Over Commit - (over Promise)

2. DO NOT Make Affair

3. DO NOT Lend Your Money ... dan

4. DO NOT Be A Racist In MLM

Jangan bangkitkan isu perkauman di dalam MLM.

Sebenarnya bukan hanya isu perkauman bahkan isu keagamaan juga. Jangan membangkitkan isu perkauman, ini adalah perkara sangat penting di dalam mana-mana perniagaan, atau pertubuhan yang melibatkan organisasi yang ramai. Tidak ketinggalan juga didalam organisasi perniagaan MLM. Hasil akhir yang kita mahu di dalam mana-mana perniagaan adalah keuntungan, keuntungan utama yang menjadi fokus utama bagi semua ahli perniagaan adalah “keuntungan wang ringgit”. Wang ringgit adalah “Wang”atau “Duit”. Duit adalah sesuatu benda yang semua orang mahu. Duit tidak menganut mana-mana agama atau mana-mana bangsa.

Ketinggian martabat duit adalah bergantung kepada NILAI nya. Ada yang bernilai RM1, RM5, RM10, RM50, RM100 dan pelbagai lagi nilai-nilai yang lebih tinggi seperti USD atau Pound. Saya yakin dan pasti anda semua sudah tahu tentang perkara ini.

Berbalik kepada perniagaan MLM, apa yang kita mahu ialah “wang”, sudah tentu wang itu adalah hasil dari pemberian bonus oleh syarikat. Jadi, tidak kiralah wang bonus itu datang dari pengedar berbangsa apa pun asalkan ianya membuat pembelian secara sah atau sebagai rakan kongsi perniagaan ataupun pengedar disyarikat tersebut.

Bagi saya tidak timbul penubuhan sesuatu syarikat MLM itu adalah untuk sesuatu bangsa tertentu, contohnya syarikat ini untuk Melayu sahaja atau untuk Kaum Cina atau India sahaja. Cuba anda lihat wang kertas yang dibayar oleh orang Cina atau Melayu atau India adalah sama sahaja. Bagi pengamal MLM atau tokey syarikat MLM yang meniupkan semangat perkauman ini adalah merupakan satu gejala yang tidak sihat. Ia merupakan sesuatu yang menjuruskan kepada pemikiran yang lebih sempit. Sekarang kita sedang menuju globalisasi. Zaman Rasulullah pun beliau berdagang jauh keluar negara dan BUKAN hanya dengan orang Islam semata-mata bahkan beliau berurusan dengan pelbagai bangsa dan agama.

[ ** Tapi sudah tentulah pada masa itu beliau tidak berurusan secara eDagang – sebab belum ada internet lagi ]

Cuma satu hal sahaja yang kita tidak boleh berurusan bersama-sama iaitu dalam aktiviti keagamaan. Perkara ini adalah melibatkan perkara pokok atau AKIDAH. Sebagai orang Islam adalah tidak boleh sama-sekali merayakan atau meyambut atau menyokong aktiviti keagamaan agama lain.

*** Perniagaan atau MLM adalah untuk semua bangsa atau semua agama.

http://mlmsifoo.blogspot.com/

3 comments:

INFO TERKINI IKLAN, BERITA DAN BISNES. said...

ecofirst untuk semua!!!!!! bosss

Jet Li (Malaysia) said...

4all.... SMS - Sukses Milik Semua

Thanks "am3677"

Helmy said...

1 World, 1 EcoFirst...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails