Followers

Sunday, August 30, 2009

Hari Kemerdekaan

Selamat menyambut hari Merdeka, 31 Ogos 2009 merupakan tahun kemerdekaan yang ke 52, bermakna sudah 52 tahun negara tercinta Malaysia telah merdeka.

Negara sudah merdeka dari segi penjajahan, kita tidak lagi diperintah oleh penjajah. Negara kita sudah bebas dan diperinah oleh kita sendiri, itu mungkin definasi merdeka kepada Negara Malaysia. Apa pula definasi Merdeka kepada anda...? Banyak jenis definasi yang dibuat terhadap MERDEKA mengikut pelbagai sudut dan pandangan masing-masing.

Biarlah apapun definasi yang nak diberikan, tetapi bagi saya hendaklah mendefinasikan sesuatu yang selari dengan kehendak agama Islam kerana Islamlah yang akan menjamin penghidupan berkekalan selepas kematian di dunia ini.

Bagi sesetengah orang yang dilahirkan selepas merdeka (1957), mereka mungkin tidak terasa perbezaan setiap kali menyambut hari kemerdekaan. Tetapi bagi mereka yang sudah hidup sebelum merdeka mungkin akan terasa perbezaan diantara sebelum dan selepas merdeka.
Anda bagaimana....?

Kemerdekaan yang nak dikongsikan disini ialah kemerdekaan di peringkat "diri sendiri".

Adakah diri anda sudah merdeka?

Atau anda masih lagi terikat dengan TUAN anda...? Negara Malaysia sudah 52 tahun bebas dari "Tuan". Tapi anda bagimana...? Adakah anda masih lagi mempunyai orang lain yang menentukan berapa banyak wang yang anda boleh perolihi setiap bulan..? Adakah anda masih lagi terikat dengan TUAN yang menentukan masa anda setiap hari...?

Apalah ertinya kemerdekaan...?

Setiap tahun anda menjerit di dataran merdeka menyambut kemerdekaan.. (itu mungkin bagus dari segi semangat patriotik) tapi jangan lupa untuk menjerit kemerdekaan untuk diri sendiri. Apabila diri sendiri merdeka ianya membawa kepada kemerdekaan kepada keluarga anda. Apabila semua keluarga di Malaysia ini sudah merdeka, ianya membawa kepada kemerdekaan seluruh negara Malaysia.

Saya berharap anda dapat memahami apa yang saya maksudkan dengan "kemerdekaan untuk diri sendiri". Atau anda mungkin sudah faham sejak lama dahulu tetapi tiada jalan keluar untuk memerdekakan diri sendiri..?

Bagi saya syukur Alhamdulillah, saya sendiri sudah mempunyai "Lesen Besar" untuk menentukan perkara-perkara berikut terhadap diri saya;

1. Berapa banyak gaji yang saya mahu setiap bulan.
2. Berapa banyak cuti yang saya mahu setiap bulan.
3. Berapa banyak masa yang saya nak tidur setiap hari.
4. Berapa banyak barang yang saya nak shopping setiap hari..
dan macam-macam lagi. Hanya Tuhan saja yang menjadi Tuan saya...

Saya mengambil MLM sebagai wadah perjuangan untuk memerdekakan diri saya.
Jom... bersama saya menjadikan MLM satu wadah perjuangan untuk memerdekakan diri anda di dunia dan seterusnya kepada penghidupan selepas mati. InsyaAllah.

Jet Li(M)

3 comments:

INFO TERKINI IKLAN, BERITA DAN BISNES. said...

selamat hari merdeka dan salam ramadan semuga kita di rahmat oleh Allah. perjuang2 MLM

Jet Li (Malaysia) said...

hye thanks "am3677" Selamat Berjuang, semoga perjuangan dengan niat "kerana Allah" agar ianya boleh menjadi satu ibadah. insyaAllah

Altair said...

insyallah pak ang neh dah follow

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails