Followers

Friday, October 9, 2009

DON'T Make Affair

Salam sejahtera semua.. bertemu kembali.. DON'T yang kedua dalam siri " Empat Pantang Larang dalam MLM - 4 Don't "
ialah:

DON'T Make Affair.
Jangan membuat hubungan peribadi dengan upline anda ataupun downline anda yang berlainan jantina.. (kalau yang sama jantina..? Lantak pi lah.. haha..)
Banyak kemusnahan di dalam rangkaian MLM terjadi akibat dari hubungan cinta yang terjalin antara upline/downline/sideline di dalam rangkaian, lebih-lebih lagi apabila terjalin dengan pasangan yang sudah berumah tangga. Ianya akan menjadi lebih teruk lagi apabila kedua-dua pihak sudah berumah tangga.

Mereka akan menjadi “lara” dan tidak boleh menumpukan konsentrasi pada perniagaan lagi apabila hubungan cinta sudah bersemadi. Hubungan cinta ini sebenarnya adalah hal peribadi yang saya tidak suka untuk masuk campur. Tetapi jika hal peribadi ini boleh merosakkan seluruh rangkain kita, maka saya bertanggung jawab untuk menulis hal ini. Saya tujukan nasihat ini kepada 2 kumpulan orang;

BAGI YANG SUDAH BERUMAH TANGGA – memang tidak patut sama sekali untuk menjalinkan hubungan sulit, ia boleh menimbulkan fitnah, anda akan tidak dihormati oleh downline anda, anda akan ditakuti oleh isteri2 downline anda. Sebab para isteri mereka tidak akan rasa selesa apabila suaminya(downine anda) berkawan dengan anda lagi, mereka bimbangkan suaminya akan mengikut jejak langkah anda. Selama ini anda adalah idola mereka dan mereka dikhuatiri akan meniru setiap apa yang anda lakukan termasuk juga didalam hal-hal peribadi. Sebab anda adalah upline mereka. AWAS..!

Isteri anda di rumah akan menjadi lebih cemas apabila setiap kali anda keluar pergi meeting atau apa-apa aktiviti MLM anda. Jika anda pernah 'kantoi" maka isteri anda akan menghubungi uplinenya untuk bertanyakan kemana suaminya pergi apabila setiap kali anda (yang ada affair) balik lewat!

Upline anda akan menjadi mangsa tempat mengadu oleh isteri anda apabila hal yang anda buat itu sudah kantoi.. Ingat ... sekali-sekala bolehlah upline tolong cover.. tapi kalau dah beberapa kali pun penat juga nak cover beb..

Kalau Anda gatal juga, dah kahwin tapi masih nak bercinta lagi.. saya pun tak boleh buat apa-apa, mungkin niat anda ikhlas. Nak betul-betul dan akan jadikan isteri, maklumlah lelaki boleh kahwin lebih dari satu kan.

Nasihat saya :
Janganlah bawa ke hulu-ke hilir kononnya pergi menaja, meeting dan sebagainya. Asyik dok service yang sorang ni je, orang lain pun akan perasan. buatlah seperti biasa.
Janganlah berkelakuan seperti orang yang sedang bercinta semasa didalam waktu aktiviti perniagaan (bussines office hour). Bercintalah diluar waktu perniagaan MLM anda atau di luar tempat yang tidak boleh dilihat oleh downline anda yang lain..
Jangan sponsor dia jadi ahli atau jadi downline anda jika anda sudah berniat untuk menjadikan dia "girlfriend" anda. Kalau sudah ter"sponsor" atau sudah terjadi downline anda, suruh dia berhenti buat MLM, cari kerja lain. Anda boleh bercinta diwaktu yang lain yang tidak melibatkan rangkaian anda yang lain.

Bagi Yang Belum Berumah Tangga - Yang ini tak teruk sangat, para isteri kepada downline anda tak lah risau sangat jika mempunyai upline begini sebab anda belum kahwin. Anda mungkin boleh kata, dah memang jodoh nak bertemu di dalam rangkaian MLM ni apa aku boleh buat..

Bercinta tu biarlah bertempatlah jangan asyik berkepit je nanti downline-downline anda yang lain akan boring dan menyampah juga. Jika anda berjaya didalam rangkain anda (boleh buat sale), mungkin perbuatan bercinta itu tidak nampak buruk sangat tetapi jika sebaliknya, NAMPAK sangat yang anda sebenarnya bukan nak buat MLM pun cuma nak mengambil kesempatan ke hulu-ke hilir bersama girlfriend anda bertopengkan perniagaan MLM.

Cuba elakkan bercinta dengan downline dari rangkaian sideline anda. Sudah pasti dia(girlfriend) akan sentiasa bersama anda didalam setiap aktiviti MLM. Anda akan dituduh curi downline atau over cutting apabila uplinnya selalu nampak yang dia selalu bersama anda. Kalau sale kumpulan dia(girlfriend) sentiasa meningkat mungkin uplinnya tidak komplen tetapi jika sebaliknya, mungkin uplinnya akan komplen dan marahkan anda. Ini akan menjadi teruk lagi jika uplinnya adalah kawan baik anda.

Kesimpulannya beginilah bro...
Anda boleh buat apa saja, bercinta ka, bertunang ka, berkahwin ka atau "beranak ka" asalkan ianya tidak berlawanan dengan hukum atau syariat Islam, yang pentingnya mesti buat dengan cara yang betul. "put it nicely".
Di dalam MLM ini, anda berpeluang menjadi glamour, anda adalah idola pada orang lain, anda juga seperti celebriti. Jadi banyak cubaan atau godaan atau fitnah yang dengan senang boleh menjadikan kita jatuh.
Sepanjang penglibatan saya didalam MLM lebih 15 tahun. Ada beberapa kes seperti diatas berlaku. Kebanyakannya berakhir dengan kegagalan dan kehanyutan. Dahulunya seorang leader hebat tapi kini namanya sudah jatuh dan dicemuh orang... to be continue insyaAllah

source:
Jet Li(M)
http://mlmSifOO.blogspot.com
p.s. please help my friend to vote accord or camry or CLS or BMW tq

see ya on the next "DON'T".. soon

2 comments:

Pontianak Degil said...

Part ni Ponti setuju sangat!
Kalau ok relationship tu, then it's
ok. Kalau teruk relationship tu,
alamat teruk jugak la jadinya.

Jet Li (Malaysia) said...

eh hem.. nauzubillah... minta dijauhkan yang tak ok tu.. Tq "Ponti"..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails