Followers

Thursday, February 18, 2010

Kerengga ooo Kerengga....

Kerengga, nama saintifik Ocoephylla smaradgina, dalam Bahasa Inggeris "weaver ants, tergolong dalam Kelas Insekta, Order Hymenoptera, Famili Formicidae, adalah sejenis semut yang berkoloni. Sesuatu koloni terdiri dari Ratu, raja, pekerja (askar), anak (larva) dan kepompong.

Kerengga biasanya akan membina sarangnya yang diperbuat daripada daun-daun yang dilekat bersama. Sarang ini biasanya terletak tinggi dari tanah dan kerengga ini akan mempertahankan keseluruhan pokok tersebut daripada

penceroboh, termasuk manusia yang cuba memanjat pokok tersebut. Ia akan menyerang secara beramai-ramai dan akan menggigit dengan kuat dan tidak akan mudah melepaskan gigitannya walaupun dibunuh.

Kadang-kala kerengga ini sengaja dilepaskan pada pokok buah bagi membantu menjauhi pokok buah tersebut daripada serangan serangga perosak.

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

English: insert
Bahasa Melayu: kerengga sejenis serangga kecil bersarang di atas pokok yang berbuah manis.

Kepada sesiapa yang ada kebun atau pokok buah-buahan, sudah pasti anda begitu "familiar" dengan KERENGGA ini. Kerengga ini akan menggigit kita apabila kita hendak mengambil buah dari pokok tersebut.

Adakah PATUT..!! Pokok itu adalah pokok kita, bapa kita tanam dari benih lagi, siram air dan baja, sehinggalah pokok itu membesar dan akhirnya berbuah. Apabila berbuah, kerengga pun mulai datang dan tinggal disana. Kerengga itu sebenarnya bukan datang untuk mengambil atau makan buah itu. Dia hanya suka-suka datang dan kononnya mengaku pokok buah itu macam mak bapak dia punya.

Yang paling teruk sekali, apabila anda nak petik buah tersebut, bukannya dia (kerengga) nak lari, tapi berbondong-bondong datang menyerang kita pulak, seolah-olah buah itu dia yang punya. Dia akan serang habis-habis sesiapa yang datang untuk mengambil buah tadi..... Itulah KERENGGA..... Kerengga oh kerengga...................!!

Apa kena mengena dengan kita tentang posting kali ini...?

Begitulah kehidupan seharian kita. Walaupun tidak di hutan atau di kebun, kita juga tidak terlepas dari Kerengga-kerengga ini. Sebenarnya kerengga tadi begitu "jeles" atau
dengki dengan tuan punya pokok tadi yang sudah mempunyai hasil.

Dengan sifat dengki yang begitu mendalam, kerengga ini cuba menghalang tuan pokok itu dari mendapatkan hasil atau buah itu. Kerengga itu sebenarnya tidak makan pun buah itu (sebab itu bukan makanan dia). Jadi disebabkan kerengga itu sendiri tidak boleh menikmati hasil pokok itu (buah), maka kerengga itu berazam untuk menghalang tuan pokok itu dari dapat menikmati hasil pokok tersebut..

Kerengga itu berkata, daripada aku sorang yang tak boleh makan hasil buah ini, maka aku juga mahu orang lain termasuk tuan pokok ini juga supaya tidak boleh menikmati buah tersebut. Itulah kerengga.... kerengga oo kerengga..

Jika anda perhatikan di sekeliling kita pun begitu ramai KERENGGA-KERENGGA ini. Apabila mereka nampak anda begitu rajin berusaha, maka mereka mulalah menjadi seperti kerengga. Mereka tahu yang mereka tidak boleh mencapai kejayaan kerana mereka malas untuk berusaha, jadi mereka juga tidak mahu melihat anda berjaya.

Bagi pengamal-pengamal MLM, kerengga ini sudah tidak asing lagi bagi mereka. Kawan saya pernah di cabar oleh seorang KERENGGA, juga kawan dia.

Kerengga itu berkata... " Eleh muka macam kau nak berjaya pakai Mercedes...? Kalau kau berjaya pakai Mercedes melalui direct selling ni, kau bawa kereta tu jumpa aku. Aku akan jilat "bumper"nya".

Tengok..!! Bagaimana kawan saya dikutuk oleh kerengga..

Kalau kes macam ini, kita kira itu Kerengga Semula Jadi, sebab dia (Kerengga) tu tak pernah buat MLM bersama kita dan tak pernah nak berubah. Kerja dia ialah asyik nak menjatuhkan orang sahaja dan mereka gembira kalau melihat kita tidak berjaya.

Kerengga-kerengga itu berkata " Kan aku dah cakap... !! Kau tak nak dengar...". Muka macam kau TAK akan berjaya punya...!!

Selain dari kerengga semulajadi, ada juga sejenis lagi yang dinamakan KERENGGA BARU JADI. Kerengga baru jadi ini begini sifatnya, dulu dia bukan kerengga, dia juga ada impian untuk berjaya macam kita juga. Dia juga berusaha macam kita, tapi disebabkan kejayaan yang ingin dicapainya itu tidak datang secara cepat, maka dia mulai tidak sabar dan putus asa. Dia mula berfikiran negatif dan mengatakan dipokok ini sudah tidak ada buah dan tidak mungkin boleh berjaya.

Pada saat ini seluruh anggota badannya secara peringkat-berperingkat bertukar menjadi kerengga. Ini lah yang dikatakan Kerengga Baru Jadi.

Kerengga Baru Jadi ini akan mengejek kawan-kawannya yang sedang berusaha di pokok lama agar berhenti dan ikut gagal bersamanya dan akan mengajak pergi ke pokok baru. Kerengga Baru Jadi ini akan sedaya upaya mengutuk kawan-kawannya, downline-downlinenya serta syarikat lamanya, sebab kerengga ini sudah gagal di syarikat itu dan dia juga tidak mahu melihat kawan-kawannya berjaya disitu.

Disebabkan dia juga GAGAL, maka dia kata eloklah engkau pun gagal bersama-sama aku. Prinsipnya juga sama seperti kerengga semula jadi.

Kawan-kawan sekalian, jika anda berjumpa dengan orang sebegini, maka itu adalah KERENGGA. Kerengga itu memang begitu sifatnya. Yang penting hari ini anda telah memahami apa itu kerengga dan bagaimana sifatnya.

Adakah kerengga ini bagus untuk kita..!!? Ya... sangat bagus..!! Bagi saya kerengga ini sangat bagus. Jika ia bersarang di pokok kita, maka dia boleh menjaga buah-buahan kita dari dicuri oleh budak-budak.

Kalau kerengga ini berada bersama-sama kita dan sentiasa hadir serta bergaul bersama kita. Ianya sangat bagus. Dengan kewujudan kerengga-kerengga inilah hari ini saya sudah BERJAYA menikmati pendapatan bertaraf CEO Multi Million Company.

Saya cukup suka dengan kehadiran kerengga-kerengga dalam setiap penjuru perjuangan saya. Sehingga sekarangpun saya masih lagi dihadiri oleh KERENGGA-KERENGGA BARU JADI.

Setiap kali Kerengga-kerengga hadir dalam perjuangan saya. Saya akan membayangkan bahawa ESOK saya akan mencapai kejayaan yang lebih besarrrrrrrrrrrrr.......!!!

Hai... kerengga-kerengga.......!!

Original Post
http://mlmSifOO.blogspot.com

p.s.
Saya mulai belajar tentang kerengga ini dari salah seorang Motivator saya, Dr Sheikh from UKM, lima tahun yang lalu. Thanks Pak Sheikh.



3 comments:

sord87 said...

kerengga oh kerengga,banyak kaki banyak jalan bila gigit sakit menusuk kalbu dah ada tanda-oh kerengga

En Kid said...

salam sifoo~
saya dpt link dr web ust zahar..
ermm..banyak info..tapi itulah hakikat dalam mlm ni..

cuma..apa yang saya tengok..kebanyakan mlm jatuh hukum haram tu disebabkan kaki2 bawahan ni..cara menganjurkan perniagaan itu lebih kepada mendapatkan ahli..

tapi..bagaimana ya?..
nama pun perniagaan, isu utama pastinya keuntungan, duit dan ganjaran..
bagaimana kita nak lari dari semua hal ni?..

Jet Li (Malaysia) said...

sord87 : Kesimpulannya.. jangan jadi "kerengga jadian". Kalau kerengga betul tu tak apa lah.. sbb dah memang dia kerengga.

En Kid : Tak semua MLM tu haram, cuma Skim piramid atau money game yang bertopengkan MLM yang haram.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails