Followers

Thursday, June 14, 2007

My Simple Rules



Myself is a very simple person, low profile, humble, positive thingking...
But if you want to deal with me, you got to AGREE with my simple rules as for the following:
Rule #1.
I can't accept any excuses, coz in my survey 99% from the excuses are "not true -lied". The best answer is to tell me the true either "yes or no" or "one or zero" or "1 or 0".
Rule #2.
Never say "InsyaAllah" if you are not sure to come (accepting any invitation), said No or Will Not..!! When u said InsyaAllah means "confirmed" that you are coming (accepting). To me, the word "InsyaAllah" is equal to confirmed. [InsyaAllah = Confirmed].
Rule #3.
"Walk Fast" when you walking. Especially during the road crossing, never "terhegeh-hegeh".
Rule #4.
When u eat, finish all the foods in your own plate. if u'r not sure to finished it, take a little first.
That all folks

6 comments:

junior-sifoo said...

saya bersetuju dgn pernyataan bahawa ramai orang di Malaysia bila berjalan tak kira ke sekolah, ke tempat kerja, dari stesen komuter ke bangunan destinasi mereka atau di mana sahaja,mereka berjalan macam orang yang tak makan sepanjang hari.Apabila melintas jalan di jalan yang sibuk, mereka berlenggang kangkung seolah-olah kita yang di dalam kereta punya banyak masa untuk melihat mereka melintas jalan.kadang kala saya sangat bengang kerana terpaksa 'membontot' mereka kerana tak dapat melintasi mereka terutama di pusat membeli-belah atau di pasar malam.Sempat diorang ni bersembang lagi dan blok laluan kita.confirm jenis terhegeh-hegeh dan tak peduli orang yang ada di belakang.

Jet Li (m) said...

Terima kasih kepada maizatun kerana sudi memberi "comment" di blog ini. tq, please come again..

Klinik Bekam said...

Saya amat respect kat sifoo.. baru saya tahu.. Menjadi jutawan MLM amatlah hebat.. semua juwatan MLM yang saya kenali hampir sama kelakuannya -Never Give Up-

Semangat orang yang sukses dalam MLM sentiasa membara. Skrang barulah saya tau kelemahan saya dan mengapa belum berjaya dalam MLM - semangat tidak selalu membara-

mz-sifoo said...

timo kasih pada datuk kerana sudi singgah disini, setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing. tetapi prinsip asas untuk berjaya tetap sama dan tak boleh lari...
-SifOO said

Heiry Rasid said...

saya nak tnya skit kat sifoo...awat plak tak bleh sebut INSYAALLAH?...kan bagus klo semua yg kita nak lakukan disusuli dgn INSYAALLAH...semoga urusan kita direstui ALLAH SWT...may be maksud sifoo lain kut...tlg jelaskan...tq...

mz-sifoo said...

Minta maaf Heiry Rasid.
Bukan saya tidak suka dengan berkata InsyaAllah.. Ramai hari ini dikalangan kita yang menyalahgunakan perkataan "Insyaallah". Majoriti yang berkata insyaallah ialah apabila mereka sebenarnya "tidak mahu datang" atau "tidak mahu buat" atau "berkeberatan" untuk memberi komitment. Lantas mereka berkata "Insyaallaaaaaaaaah", yang sebenarnya mereka TIDAK MAHU, tapi disebabkan mereka SEGAN untuk berkata TIDAK atau TIDAK BOLEH lalu mereka memberi jawapan " INSYAALLAAAAAAAH".

Mengikut pemahaman saya,
"InsyaAllah" bermaksud "Jika Diizinkan Allah". Kita sepatutnya menggunakan perkataan ini setelah kita "Confirm" mahu datang, setelah kita "sanggup" dengan sebenar2nya untuk sesuatu jemputan atau tugas atau amanah.

Maka kita mesti menjawab dengan jelas.."Insyaallah" saya pasti datang !! atau Insyaallah, saya pasti lakukan.

Yang bermaksud; "Jika diizinkan Allah, saya pasti datang / lakukan".
Huraian : Kita memang bersungguh2 mahu menerima amanah/tugas tersebut dan kita pasti akan melakukannya. Tetapi kadang2 kita tidak terlaksana pada masa itu mungkin disebabkan "emmergency", "accident" dalam perjalanan, "berlaku kematian" dan sebagainya yang tidak dapat dielakkan, yang mana pada masa ini kita tidak dapat laksanakan disebabkan "ketidakizinan dari Allah".

Sebab itu dari kita kena berlandaskan kepada Allah iaitu "jika diizinkan Allah atau INSYAALLAH"

p/s; penjelasan ini agak berbelit, kalau mahu penjelasan lanjut,boleh hubungi saya 0162200012.
tq

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails