Followers

Thursday, July 16, 2009

MLM utk Orang Miskin..- Setakat Manakah Kebenarannya ?

Seperti posting saya sebelum ini, (yang kat bawah tu..). MLM adalah bisnes untuk orang miskin.. Maksud saya, Multi Level Marketing adalah satu-satunya perniagaan yang sesuai bagi orang-orang miskin SEPERTI SAYA, tetapi mempunyai KEINGINAN YANG KUAT untuk menjadi kaya.

Saya tidak menafikan, bayak bisnes lain di luar sana yang membolehkan anda menjadi kaya dan sememangnya didalam Hadis Nabi Muhammad juga ada mengatakan "9/10 rezeki adalah melalui perniagaan". Hari ini juga terbukti, orang-orang yang kaya-raya di Malaysia atau dimana-mana dalam dunia adalah melalui bidang perniagaan. Persoalannya, bolehkan kita yang miskin seperti saya ini menceburi bidang perniagaan korporate seperti mereka...??

Mereka memerlukan MODAL yang besar, kemahiran yang tinggi dan kontek(hubungan) yang kuat baru boleh berjaya dalam perniagaan konvensional... Untuk mendapat untung BESAR sehingga mencecah JUTAWAN, mereka memerlukan modal yang besar.. bila melibatkan modal yang besar sudah pasti risikonya besar juga.

Jadi, bagi orang-orang yang miskin seperti saya, sudah pasti tidak mempunyai modal besar, kontek yang berpengaruh dan pengalaman yang luas maka sudah pasti akan menempuh kegagalan. Setelah saya mengkaji dan meganalisa peluang-peluang yang ada, maka saya dapati MLM adalah yang paling sesuai yang sudah TERBUKTI boleh melahirkan JUTAWAN..

Yang menariknya ialah TIDAK PERLU modal jutaan atau ratusan ribu atau puluhan ribu ringgit. Yang paling menarik lagi ialah TAK KIRA apa jenis latar belakang anda, sekolah tinggi atau tak, ada Ijazah atau Tak, itu tidak menjadi ukuran. Yang menjadi ukuran ialah seseorang itu mestilah mempunyai KEINGINAN YANG KUAT untuk berjaya merubah kehidupannya.

Jadi, saya buat satu kesimpulan bahawa MLM adalah satu perniagaan untuk orang-orang miskin untuk merubah taraf kehidupannya ketahap jutawan, saya ada beberapa orang kawan yang pada mulanya hanya penjaja jkais pagi makan pagi, driver lori, penjual roti canai dan sebagainya, tetapi setelah melibatkan diri dalam MLM hanya beberapa tahun saja sudah mencapai ketahap JUTAWAN... unik bukan..?

Jet Li(M)
www.mlmsifOO.blogspot.com

2 comments:

Pontianak Degil said...

Yes, you are right. MLM memang perniagaan untuk orang miskin dan dalam masa yang sama ada keinginan besar untuk ubah taraf hidup dan ingin berjaya.

And it's absolutely tak memerlukan kita ada pengaruh besar, kontek ramai, and apa jua pakej sebelum sertai MLM.

Mungkin, bagi saya, orang miskin mungkin miskin harta. Tapi, Allah anugerahkan orang miskin tak miskin bakat, kecerdikan, dan peluang yang dia beri.

Then bila orang miskin mula ceburkan diri dalam bidang, orang kata bidang yang beri baru loncatan kepada mereka, baru mereka nampak apa yang mereka mampu lakukan yang orang lain tak mampu lakukan.

Itu kelebihan orang miskin. Selama ni, orang yang berjaya datang dari background orang senang ke semua, tak kan? Most of them datang dari keluarga yang susah.

Just my 3 cents. :P

Jet Li (Malaysia) said...

You are very-very right.. Kalau orang yang dahk kaya buat MLM, lagi-lagi tambah kaya...
thanks "pontianak", jangan degil lagi..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails